Doorfietsroute De Hoek
Algemene informatie
Raadsbesluit | Rv 2012.0070647/ Rv 2022.0001024/ Rv 2022.0002610/ Rv 8414039 Rv 10994272 |
---|---|
Geautoriseerd krediet | € 6.372.000 |
Programma | Mobiliteit |
Verantwoordelijk portefeuillehouder | Marja Ruigrok |
Einddatum project | 1-7-2025 |
Projectomschrijving
In de regio wordt steeds meer en verder gefietst. Deze positieve ontwikkeling willen wij verder stimuleren door het verbeteren van de fietsinfrastructuur en het faciliteren van de groei van het gebruik van elektrische fietsen en deelfietsen. De mobiliteitsvisie stelt daarom voor op onze belangrijkste routes voor woon-werk- en woon-schoolverkeer doorfietsroutes te realiseren. Dit zijn kwalitatief hoogwaardige fietsroutes met een grote capaciteit.
Aangezien de verharding geheel wordt vernieuwd is het voor de hand liggend om in de ondergrond de kabels en leidingen te beschouwen. Dit om te voorkomen dat de verharding over tien of twintig jaar weer opengebroken moet worden. In dat kader wordt een nieuwe riolering onder de Oude Kruisweg aangelegd en zal een gedeelte van de bestaande verharding die verouderd is, worden vernieuwd. Verder wordt door PWN, waterleidingbedrijf Noord-Holland, een nieuwe hoofdwaterleiding aangelegd, een distributieleiding vernieuwd en worden door andere nutsbedrijven diverse data- en elektraleidingen gelegd. Door werk met werk te maken worden veel kosten bespaard.

Figuur 12
Actuele ontwikkelingen
Het merendeel van de werkzaamheden is afgerond. De doorfietsroute en nieuwe parallelweg zijn geasfalteerd en in gebruik genomen. De aansluitingen van de bedrijven op de openbare ruimte zijn gereed. De bestaande waterleiding, riolering, gas, elektra en datakabels die vervangen moesten worden zijn succesvol vervangen. Er wordt nu gewerkt aan het oplossen van een aantal restpunten. De kosten van het project blijven zoals nu voorzien binnen het verstrekte krediet.
Kansen en risico's
Risico's:
Kostenoverschrijding op meerwerk en restpunten (K1, G1)
Het werk wordt in het vierde kwartaal van 2024 opgeleverd. Voordat het werk wordt opgeleverd wordt een lijst met restpunten opgesteld. Zoals nu voorzien kunnen de eventuele extra kosten opgevangen worden binnen het vastgestelde krediet en is de kans op kredietoverschrijding gering.
Gevraagde beslissingen
In te stemmen met de bijstelling van de ramingen volgens onderstaande tabel.
Tabel 18
Doorfietsroute De Hoek | Realisatie t/m 2023 | Raming 2024 | Raming 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 e.v. | Totaal | Realisatie 2024 | Realisatie % 2024 | Realisatie % totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | (1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7=1 t/m 6) | (8) | (9=8/2) | (10= (1+8) /7) |
Investering | 2.420 | 3.852 | 100 | - | - | - | 6.372 | 2.990 | 78% | 85% |
Bijdrage derden | -1.462 | -1.550 | - | - | - | - | -3.012 | - | - | 49% |
Dekking reserve | - | - | -1.175 | - | - | - | -1.175 | - | - | - |
Saldo investering | 957 | 2.303 | -1.075 | - | - | - | 2.185 | 2.990 |
Bijstellingen | ||||||||||
Investering | - | 100 | -100 | - | - | - | - | |||
Bijdrage derden | - | - | - | - | - | - | - | |||
Dekking reserve | - | - | - | - | - | - | - | |||
Saldo bijstelling | - | 100 | -100 | - | - | - | - |
Saldo investering | 957 | 2.403 | -1.175 | - | - | - | 2.185 |