Doorfietsroute Haarlem - Amsterdam (F200)
Algemene informatie
Raadsbesluit | RUI 15-014 (HenS)// Rv 2022.0000701/ Rv 7735887 |
---|---|
Geautoriseerd krediet | € 3.634.584 |
Programma | Mobiliteit |
Verantwoordelijk portefeuillehouder | Marja Ruigrok |
Einddatum project | 31-12-2025 |
Projectomschrijving
De provincie Noord-Holland, Vervoerregio Amsterdam en de gemeente Haarlemmermeer hebben afgesproken een doorfietsroute te realiseren vanaf Haarlem via Halfweg naar Amsterdam. De werkzaamheden aan de fietsroute tussen Sugar City Oost en de Osdorperweg (N200) zijn net als het deel rond de Westelijke Ontsluiting eerder opgeleverd. Voor de twee nog te realiseren tracédelen is op 30 juni 2022 het uitvoeringskrediet beschikbaar gesteld.

Figuur 8
Actuele ontwikkelingen
Het enige onderdeel dat nu nog niet gereed is betreft het verbeteren van de kruising bij de Weerenbrug in Halfweg. Dit is de laatste en lastigste 50 meter van de ruim vier kilometer doorfietsroute. Hier wordt nog gezocht naar welke maatregelen getroffen dienen te worden om de situatie voor het fietsverkeer te verbeteren die ook acceptabel zijn voor het overige verkeer. Dit nadat bleek dat het eerder bedachte ontwerp grote problemen zou opleveren in de afwikkeling van het overige verkeer. Alternatieve ontwerpen worden nu door het projectteam in samenspraak met de belanghebbenden bedacht en getoetst. In de afgelopen periode is het niet gelukt te komen tot door alle partijen gedragen herzien voorkeursontwerp. Dit vraagt nu opnieuw een studie naar de mogelijke varianten. Afhankelijk van de uitkomsten zal bepaald worden of aanpassingen worden doorgevoerd en ook wanneer deze uitgevoerd kunnen worden. Eventuele uitvoering in 2024 is daarmee niet meer realistisch en zal doorschuiven naar 2025.
Kansen en risico’s
Er is nog altijd onduidelijkheid over het te realiseren ontwerp van de kruising bij de Weerenbrug. Het blijkt ingewikkeld hier tot een praktische verbetering te komen. Omdat de oplossing niet duidelijk is, is zodoende nu ook niet duidelijk aan te geven wat de kosten hiervan zijn. Met Vervoerregio en provincie Noord-Holland is afstemming gestart om zo nodig bij te dragen in de projectkosten. Derhalve komen we later met een gedegen risicoinventarisatie.
Gevraagde beslissingen
In te stemmen met de bijstelling van de ramingen volgens onderstaande tabel.
Tabel 13
Doorfietsroute Haarlem - Amsterdam (F200) | Realisatie t/m 2023 | Raming 2024 | Raming 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 e.v. | Totaal | Realisatie 2024 | Realisatie % 2024 | Realisatie % totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | (1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7=1 t/m 6) | (8) | (9=8/2) | (10= (1+8) /7) |
Investering | 3.027 | 608 | - | - | - | - | 3.635 | 57 | 9% | 85% |
Bijdrage derden | -1.395 | -290 | - | - | - | - | -1.685 | - | - | 83% |
Saldo investering | 1.633 | 318 | - | - | - | - | 1.951 | 57 |
Bijstellingen | ||||||||||
Investering | - | -500 | 500 | - | - | - | - | |||
Bijdrage derden | - | - | - | - | - | - | - | |||
Dekking reserve | - | - | - | - | - | - | - | |||
Saldo bijstelling | - | -500 | 500 | - | - | - | - |
Saldo investering | 1.633 | -182 | 500 | - | - | - | 1.951 |