Herinrichting Schipholweg
Algemene informatie
Raadsbesluit | Rv 2021.0000843/ Rv 10164072/ Rv 10994272 |
---|---|
Geautoriseerd krediet | € 2.590.100 |
Programma | Mobiliteit |
Verantwoordelijk portefeuillehouder | Marja Ruigrok |
Einddatum project | Medio 2028 |
Projectomschrijving
Als onderdeel van de omlegging van de A9 in Badhoevedorp, hebben wij de wens om de Schipholweg (N232) te Badhoevedorp veiliger te maken en de snelheid te verlagen van 80 kilometer per uur buiten de bebouwde kom naar 50 kilometer per uur binnen de bebouwde kom. De Schipholweg is echter een provinciale weg en de provincie wil geen 50 kilometer per uur wegen in het areaal. Door de Schipholweg over te nemen van de provincie Noord-Holland kan de maximumsnelheid worden verlaagd tot 50 kilometer per uur. Hiermee wordt de weg veiliger om over te steken en neemt het verkeerslawaai af. Met de Schipholweg in ons eigendom kan nu en in de toekomst sneller en effectiever worden besloten over eventuele aanpassingen/wijzigingen van de weg, zonder afhankelijk te zijn van de besluitvorming van derden.
Actuele ontwikkelingen
We hebben een overeenkomst gesloten met de provincie over de overdracht van de Schipholweg. We gaan het eigendom en het beheer en onderhoud van de Schipholweg in drie fases permanent overnemen tussen 1 april 2025 en 1 januari 2028. We nemen de bezittingen over in de huidige staat en conformeren die aan onze LIOR met de herinrichting. We passen onder andere de belijning en bebording aan en we maken veilige oversteekplaatsen. We optimaliseren de kruispunten in Badhoevedorp en maken een goede demarcatie bij de overgang van 80 kilometer per uur naar 50 kilometer per uur. In de overeenkomst is afgesproken dat de provincie een bijdrage doet aan de gemeente die de gemeente kan investeren om de verouderde Verkeer Regel Installaties (VRI's) en verharding in goede staat te kunnen brengen.

Figuur 13
We willen de weg gefaseerd overnemen. De wegverharding tussen de kruisingen met de Sloterweg en de Oleanderlaan heeft acuut onderhoud nodig. Verder dient de VRI op de kruising met de Sloterweg te worden vervangen in 2026, omdat deze dan aan vervanging toe is. In de overeenkomst spreken we daarom af dat het deel tussen de Oleanderlaan en Sloterweg eerst wordt overdragen. Direct na de overdracht starten we met de onderhoudswerkzaamheden. Onderdeel hiervan is het aanpassen van de belijning passend bij een regime van 50 kilometer per uur, het plaatsen van verlichting en het maken van een veilige oversteek naar een nieuwe brug voor een verbinding met De Veldpost.
Het andere deel, tussen de Sloterweg en de zijweg bij Corendon, wordt in een later stadium overgedragen, maar uiterlijk 1 januari 2028. Dat deel heeft geen acuut onderhoud nodig aan de verharding en de VRI op de Pa Verkuijllaan heeft nog een resterende levensduur van vier jaar. Door dit deel later over te dragen, hoeft onze beheerorganisatie geen bezittingen te onderhouden die niet conformeren aan de Leidraad Inrichting Openbare Ruimte (LIOR). Bovendien ontstaat hiermee tijd om de vordering van de ontwikkelingen in Schuilhoeve en Badhoevedorp-Zuid af te wachten, om werkzaamheden met raakvlakken op de Schipholweg op elkaar te laten aansluiten.
Kansen en risico's
Risico's:
Hogere bouwkosten en meer beheerlasten dan voorzien (K1, G1)
De uiteindelijke kosten zijn nog onzeker en kunnen hoger of lager uitvallen. Dit komt doordat de projectscope nog kan veranderen en een deel van de werkzaamheden mogelijk pas in 2028 wordt uitgevoerd. Dat geldt in het bijzonder voor de derde fase: hier zullen immers raakvlakken zijn met de toekomstige ontwikkelingen Badhoevedorp-Zuid en Schuilhoeve.
Gevraagde beslissingen
Geen.
Tabel 19
Herinrichting Schipholweg | Realisatie t/m 2023 | Raming 2024 | Raming 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 e.v. | Totaal | Realisatie 2024 | Realisatie % 2024 | Realisatie % totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | (1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7=1 t/m 6) | (8) | (9=8/2) | (10= (1+8) /7) |
Investering | 637 | 153 | 1.800 | - | - | - | 2.590 | 59 | 39% | 27% |
Bijdrage derden | -57 | 57 | - | - | - | - | 0 | - | - | -5.659.900% |
Dekking reserve | - | -240 | -1.800 | - | - | - | -2.040 | - | - | - |
Saldo investering | 580 | -30 | - | - | - | - | 550 | 59 |
Bijstellingen | ||||||||||
Investering | - | - | - | - | - | - | - | |||
Bijdrage derden | - | - | - | - | - | - | - | |||
Dekking reserve | - | - | - | - | - | - | - | |||
Saldo bijstelling | - | - | - | - | - | - | - |
Saldo investering | 580 | -30 | - | - | - | - | 550 |