Hoofddorp-Noord AM Locatie Infra
Algemene informatie
Raadsbesluit | Rv 2019.0027574/ Rv 2021.0000843/ Rv 2022.0000071/ Rv 2022.0002244/ Rv 7735887/ Rv 10164072 |
---|---|
Geautoriseerd krediet | € 5.302.000 |
Programma | Ruimtelijke Ontwikkelingen |
Verantwoordelijk portefeuillehouder | Beryl van Straten |
Einddatum project | 31-12-2028 |
Projectomschrijving
Het plan 'Het Nieuwe Noord' is opgesteld in lijn met de in 2019 opgestelde Ontwikkelstrategie en de daaraan ten grondslag liggende gemeentelijke structuurvisies. Het past in en maakt deel uit van de Versnellingsopgave Woningbouw, waar de gemeente zich ook in regionaal verband aan heeft verbonden. Er is sprake van transformatie van leegstand op een bestaand bedrijventerrein naar gemengd wonen. Het is een substantieel deel van de eerste fase van transformatie van het gehele gebied Hoofddorp-Noord, mogelijk gemaakt met een maatwerk verkeersoplossing (verlegging afrit provinciale weg naar kruispunt met Noordmeerstraat en vervolgens van daaruit een tweezijdige parallelweg naar de Hoofdweg) vooruitlopend op de toekomstige omlegging van de N201. Met deze oplossing kunnen circa 1.100 woningen van de uiteindelijk beoogde 4.000 woningen worden ontsloten.
Er wordt voldaan aan het gemeentelijke woon- en parkeerbeleid. Bij de vaststelling van het bestemmingsplan in juli 2024 is besloten uit te gaan van het vastgestelde parkeerbeleid. Het plan resulteert in een nieuw hoogstedelijk woonmilieu waar op dit moment grote vraag naar is in de gemeente en de regio. Dit hoogstedelijke milieu heeft het ook mogelijk gemaakt te komen tot een haalbare ontwikkeling, waarbij het gemeentelijke kostenverhaal nagenoeg volledig heeft kunnen plaatsvinden. Met de ontwikkelende partij Evast Vastgoed B.V. is in januari 2022 een anterieure overeenkomst gesloten, waarin alle kwalitatieve, programmatische, procesmatige en financiële afspraken zijn vastgelegd en geborgd.
Het investeringsproject heeft betrekking op de aanpassing van de aansluiting van Hoofddorp-Noord op de N201. Het huidige kruispunt ter hoogte van de Hoofdweg kan het extra verkeer van de woningen niet aan. Daarom is in overleg met de provincie Noord-Holland een oplossing uitgewerkt met een verlengde afrit, een kruispunt en een parallelwegstructuur naar de Hoofdweg, die wel in voldoende afwikkelingscapaciteit voorziet. Ook de Wijkermeerstraat wordt geherprofileerd. Het vrachtverkeer wordt via de Noordmeerstraat en een nieuwe parallelweg omgeleid zodat een verkeersluwe Wijkermeerstraat ontstaat. De kosten hiervan worden gedeeltelijk ten laste van deze ontwikkeling gebracht en ten dele ten laste van toekomstige transformaties. De ontwikkelaar van het Nieuwe Noord heeft een representatief en toe te rekenen deel van de kosten betaald, het restant wordt gedekt vooralsnog, zo lang vervolgontwikkelingen nog niet aan de orde zijn, ten laste gebrachte van de algemene middelen.

Figuur 14
Actuele ontwikkelingen
De gemeenteraad heeft het bestemmingsplan inmiddels (gewijzigd) vastgesteld. Er zijn al enkele beroepen en verzoeken om voorlopige voorzieningen (schorsing in werking treding bestemmingsplan) ingediend en in behandeling bij de Raad van State. De verzoeken zullen nog in dit jaar (2024) worden afgewikkeld. Op het beroep zal naar verwachting in de eerste helft van 2025 een beslissing worden genomen. De ontwikkelaar is vooralsnog van zins om in januari met de ontwikkeling te gaan starten.
Kansen en risico’s
Risico’s:
Vertraging door beroepsschriften (K1, G1)
Er is inmiddels een viertal beroepsschriften ingediend, twee daarvan voorzien van een verzoek om voorlopige voorziening (opschorting inwerkingtreding bestemmingsplan). Dit zal ongetwijfeld tot vertraging gaan leiden, maar de financiële gevolgen zijn contractueel bij de ontwikkelende partij neergelegd voorzien van de gebruikelijke bankgaranties. Als de woningbouw niet doorgaat, zal de gemeente ook niet overgaan tot de infrastructurele investeringen, waartoe zij zich verplicht heeft.
Stijgende materiaalprijzen (Kx, G2)
Gegeven de stijgende materiaalprijzen en bouwkosten is een risico dat het project niet binnen het bijgestelde actuele krediet gerealiseerd kan worden.
Gevraagde beslissingen
In te stemmen met de bijstelling van de ramingen volgens onderstaande tabel.
Tabel 21
Hoofddorp-Noord AM Locatie Infra | Realisatie t/m 2023 | Raming 2024 | Raming 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 e.v. | Totaal | Realisatie 2024 | Realisatie % 2024 | Realisatie % totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | (1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7=1 t/m 6) | (8) | (9=8/2) | (10= (1+8) /7) |
Investering | 311 | 139 | 957 | 3.448 | 423 | 24 | 5.302 | 65 | 47% | 7% |
Bijdrage derden | -500 | -500 | -1.000 | -1.000 | - | - | -3.000 | - | - | 17% |
Dekking reserve | - | - | - | - | - | -120 | -120 | - | - | - |
Saldo investering | -189 | -361 | -43 | 2.448 | 423 | -96 | 2.182 | 65 |
Bijstellingen | ||||||||||
Investering | - | - | 48 | -1.145 | 917 | 180 | - | |||
Bijdrage derden | - | - | - | - | - | - | - | |||
Dekking reserve | - | - | - | - | - | - | - | |||
Saldo bijstelling | - | - | 48 | -1.145 | 917 | 180 | - |
Saldo investering | -189 | -361 | 5 | 1.303 | 1.340 | 84 | 2.182 |