HOV - Westtangent/ Vervangen Oude Haagsebrug

Algemene informatie

Raadsbesluit

Rv 2019.0057754/ Rv 2020.0000840/ Rv 7735887

Geautoriseerd krediet

€ 3.245.700

Programma

Mobiliteit

Verantwoordelijk portefeuillehouder

Marja Ruigrok

Einddatum project

31-12-2024

Projectomschrijving

De gemeente Haarlemmermeer verbetert samen met Vervoerregio Amsterdam (VRA), Schiphol Commercial B.V. (SCBV), gemeente Amsterdam en de provincie Noord-Holland (PNH), de Hoogwaardig Openbaar Vervoerlijn (HOV) Westtangent tussen Amsterdam-Sloterdijk en het busstation Schiphol Noord.

In 2019 hebben partijen gezamenlijk afspraken gemaakt om de voorbereidingsfase te doorlopen op basis van een voorkeursvariant (2019.0057754). Deze voorkeursvariant bestaat op hoofdlijnen uit het vervangen van de Oude Haagsebrug over de Ringvaart en een nieuw te bouwen HOV-viaduct over de A9. Het doel was een verbeterde efficiëntie door rijtijdwinst en kostenbesparing voor de busexploitatie en meer comfort voor de reiziger, met een traject dat korter en minder bochtig is dan het huidige.

In 2022 hebben de partijen vastgesteld dat het project volgens de voorkeursvariant qua kosten en baten uit balans was geraakt en te duur bleek te zijn. Daarom is in het bestuurlijk overleg door de partijen gezamenlijk besloten het project te beperken tot alleen het vervangen van de Oude Haagsebrug over de Ringvaart. De bestaande brug over de Ringvaart was namelijk technisch in slechte staat. Het bestaande viaduct over de A9 (KW 20) blijft dienst doen voor de HOV-Westtangent. Daarbij is het opdrachtgeverschap en de projectleiding overgegaan van gemeente Haarlemmermeer naar Schiphol. De gemeenteraad is met een brief geïnformeerd over deze ontwikkelingen d.d. 21 juni 2022 (X.2022.03852).

Figuur 10

Actuele ontwikkelingen

Onder leiding van Schiphol wordt de vervanging van de Oude Haagsebrug uitgevoerd. De oude brug is op 22 januari 2024 afgesloten voor al het verkeer (met name bussen en fietsers), waarna de sloop en verdere nieuwbouw is gestart. Deze is voorspoedig en volgens planning verlopen. Sinds 23 augustus 2024 rijden de bussen over de vernieuwde brug waarbij nu de bussen in twee richtingen tegelijk over de brug kunnen. Sinds 30 augustus 2024 kunnen fietsers en voetgangers gebruik maken van de vernieuwde brug. Het fietspad is daarbij opgewaardeerd naar vier meter breedte conform de richtlijnen voor een doorfietsroute. Tijdens de vervanging was een tijdelijke pontonbrug beschikbaar. In samenspraak met lokale kunstenaars is de nieuwe brug voorzien van kunst. Als dank voor het begrip vanuit de omgeving voor de hinder was op 20 september 2024 een openingsfeest voor de buurt. De omgeving is met nieuwsbrieven en met de projectwebsite (www.oudehaagsebrug.nl) op de hoogte gehouden.

In 2022 is de voorbereidingsfase van de voorkeursvariant onder leiding van ons afgesloten binnen het daarvoor beschikbare voorbereidingskrediet van € 2.483.700. Ten behoeve van de realisatiefase is vanuit het Uitvoeringsprogramma mobiliteit (UPM) 2020-2021 een bijdrage van € 762.000 vanuit ons gereserveerd. Dit dekt onze te leveren financiële bijdrage aan het huidige project en de door ons te maken begeleidingskosten voor de realisatiefase. De voorbereidingsfase en de realisatiefase samen vragen zodoende een krediet van € 3.245.700.

De bijdrage van gemeente Haarlemmermeer aan de realisatiefase is een procentuele bijdrage aan de investeringskosten van het project. Omdat het project voorspoedig is verlopen volstaat het geautoriseerd krediet en is er een restantkrediet bij afronding. Omdat het project een samenwerking is tussen vijf partijen en daarmee complex is kan het zo zijn dat de onderlinge financiële administratieve afronding van het project in het eerste kwartaal 2025 plaatsvindt.

Kansen en risico’s

Geen.

Gevraagde beslissingen

Geen.

Tabel 15

HOV - Westtangent/Vervangen Oude Haagsebrug

Realisatie t/m 2023

Raming 2024

Raming 2025

Raming 2026

Raming 2027

Raming 2028 e.v.

Totaal

Realisatie 2024

Realisatie % 2024

Realisatie % totaal

(bedragen x € 1.000)

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)

(7=1 t/m 6)

(8)

(9=8/2)

(10= (1+8) /7)

Investering

2.475

771

-

-

-

-

3.246

18

2%

77%

Bijdrage derden

-2.423

-

-

-

-

-

-2.423

-

-

100%

Saldo investering

53

771

-

-

-

-

823

18

Bijstellingen

Investering

-

-

-

-

-

-

-

Bijdrage derden

-

-

-

-

-

-

-

Dekking reserve

-

-

-

-

-

-

-

Saldo bijstelling

-

-

-

-

-

-

-

Saldo investering

53

771

-

-

-

-

823