PARK21

Algemene informatie

Raadsbesluit

RV 2019.0058368/ RV 2020.0002410/ RV 2021.0000693
RV 2022.0001024/ RV 2022.0000839 (geheim)/ RV 2022.0002244 / Rv 7735887 / RV 7225733/ RV 10164072/ Rv 10317779/ Rv 10994272

Geautoriseerd krediet

€ 46.389.000

Programma

Maatschappelijke ontwikkeling

Verantwoordelijk portefeuillehouder

Mariëtte Sedee-Schuitemaker

Einddatum project

31-12-2028

Projectomschrijving

PARK21 is een gebied van 1.000 hectare, gelegen tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep. Met PARK21 maken we een groot en gevarieerd landschap om te recreëren, te verblijven en te ondernemen, voor nu en in de toekomst. PARK21 wordt het groene recreatiehart van Haarlemmermeer met ruimte voor sport en ontspanning, landbouw, innovatie, groen en (recreatief) water.

Hiervoor heeft de raad op 16 juni 2011 een Masterplan vastgesteld (2011.0011913), dat begin 2022 geactualiseerd is (2021.0002522). De uitvoeringsstrategie is op 10 november 2016 met de Herijking uitvoeringsstrategie PARK21 opnieuw vastgesteld (2016.0034520). Hiermee werd het proces herijkt om de ontwikkelstrategie en de inzet van de (financiële) middelen nader te bepalen. Op 6 april 2023 heeft de raad het bestemmingsplan en de milieueffectrapportage (MER) voor PARK21 vastgesteld (7225811). PARK21 ontwikkelt zich niet in een keer, maar via deelgebieden die we zelf ontwikkelen of waarvan we de ontwikkeling door een initiatiefnemer faciliteren. In dit hoofdstuk PARK21 zijn de investeringsprojecten Groot Vennep, Flumen, Park-Evenemententerrein, Park-Polderlanden en de algemene plankosten opgenomen. Ook is een nieuw deelgebied Park-Recreatieplas aangekondigd. Naast de investeringsprojecten zijn er in het gebied ook grondexploitaties en anterieure projecten, die zijn in het Meerjarenperspectief grondzaken (MPG) opgenomen.

Actuele ontwikkelingen

Bestemmingsplan en milieueffectrapportage (MER)

Op 6 april 2023 heeft de raad het bestemmingsplan en milieueffectrapportage (7225811) vastgesteld. Tijdens de daaropvolgende beroepstermijn heeft de Raad van State vier beroepen ontvangen. In het najaar hebben we het verweerschrift opgesteld en naar de Raad van State gestuurd. De Stichting Advisering Bestuursrechtspraak voor Milieu en Ruimtelijke Ordening (STAB) heeft in opdracht van de Raad van State maart 2024 haar advies uitgebracht. Naar aanleiding van het advies van de STAB en van de ingediende beroepschriften zijn onder andere de uitgangspunten, de berekeningen en de regeling over stikstof op het evenemententerrein opnieuw bekeken en is aan de gemeenteraad voorgesteld om het bestemmingsplan voor PARK21 te repareren (11094117). Op dit moment hebben we nog geen datum voor de inhoudelijke behandeling bij de Raad van State. Tijdens de beroepstermijn zijn geen voorlopige voorzieningen aangevraagd, dus dat betekent dat het nieuwe bestemmingsplan al wel in werking is getreden.

Initiatieven

Onze aandacht is met name gericht op de ontwikkeling van de basisstructuur van het park. De basisstructuur willen we graag voor 2030 gerealiseerd hebben. We zien dat door de vaststelling van het bestemmingsplan er beweging ontstaat in het gebied. We zijn met diverse initiatiefnemers en grondeigenaren in gesprek. Dit heeft najaar 2024 geleid tot strategische aankoop van deelgebied Park-Recreatieplas.

Deelgebieden Investeringsproject PARK21

PARK21 kent een algemeen deelgebied en vijf lopende fysieke investeringsprojecten. Er zijn ook drie deelgebieden waar we een faciliterende rol hebben. Die worden in het Meerjarenprogramma grondzaken toegelicht. In Figuur 7 zijn de deelgebieden aangegeven. Daarna volgt een toelichting op de investeringsprojecten.

Figuur 7

Groot Vennep

Het deelgebied Groot Vennep is gelegen aan de Hoofdweg westzijde, de Noordelijke Randweg en de Zuidtangent. In 2022 is gestart met het proces om te komen tot een definitief ontwerp voor de inrichting van dit gebied. Het bestemmingsplan is nog niet onherroepelijk. We verwachten dat deze in 2025 onherroepelijk wordt en verwachten dan ook te starten met de realisatie.

Ook kijken we naar een geschikte invulling van de parkkamer die in dit gebied ontstaat. We willen het hier mogelijk maken om kennis te maken met de toekomst van de land- en tuinbouwsector. We willen binnen Groot Vennep met een belevingscentrum zowel een recreatieve als educatieve ontdekkingsreis door de land- en tuinbouw van de toekomst realiseren. De selectie voor een partij loopt en wordt naar verwachting 2025 afgerond.

Park-Polderlanden

In 2016 is de samenwerkingsovereenkomst met de coöperatie voor Parklanden ondertekend voor de ontwikkeling, het beheer en de exploitatie van 60 hectare grond aan de oostkant van de Rijnlanderweg. In de samenwerkingsovereenkomst zijn afspraken met de coöperatie vastgelegd voor een aantrekkelijk agrarisch en recreatief landschap. Het afgelopen jaar hebben hier weer de aardappeloogstdag, koeien dansen in de wei en het boeren Paasfeest plaatsgevonden en het voedselbos is uitgebreid. De ervaring leert dat de agrarische recreatieve transitie, die de Parklandboeren in gang hebben gezet, aansluit op een behoefte: een steeds groter groeiend aantal bezoekers komt af op de activiteiten die de coöperatie door het jaar heen organiseert. Een deel van het gebied wordt verder ingericht als park (met de parklaag). In 2024/2025 wordt het ontwerp hiervoor uitgewerkt. Voor het agrarisch deel van het gebied, de polderlaag, wordt verkend hoe deze in de toekomst in te vullen.

Park-Evenemententerrein

Dit gebied ligt aan de westkant van de Rijnlanderweg waar het voormalig baggerdepot MeerGrond was gevestigd. Eerder is besloten om het baggerdepot te ontmantelen. Alle werkzaamheden voor deze ontmanteling zijn in gang gezet. Inmiddels is alle niet-toepasbare grond afgevoerd. Het voorlopig ontwerp voor de inrichting van dit gebied is gereed en wordt naar definitief ontwerp uitgewerkt. In 2013 is met MeerGrond en het hoogheemraadschap van Rijnland een overeenkomst gesloten voor de beëindiging van het depot en de realisatie en aankoop van het parkgebied. Door gewijzigde omstandigheden is er sprake van aanvullende kosten en kan de overeenkomst niet zonder meer worden uitgevoerd. In september 2024 zijn aanvullende kosten met bijbehorende afspraken en aanvraag voor krediet voorgelegd (11140485). Dit krediet is hier nog niet in de cijfers opgenomen, omdat standlijn van het SPI per eind augustus is.

Flumen

Achter de Van Zantenhal aan de IJweg en aansluitend aan de Noordelijke Randweg en de Drie Merenweg ligt het gebied Flumen. Een gebied van ongeveer tien hectare groot in gemeentelijk eigendom. In 2017 is er in een participatietraject een eerste schetsontwerp gemaakt. Het ontwerptraject is destijds stil komen te liggen vanwege de noodzaak eerst een integraal milieueffectrapport en bestemmingsplan voor PARK21 op te stellen. Met de vaststelling van het bestemmingsplan in 2023 is ook de planvorming voor dit gebied weer gestart. Het ontwerptraject is weer verder opgepakt.

Parkhart-Recreatieplas

Dit betreft het gebied ten oosten van de IJweg en ten westen van de busbaan, dat aansluit aan het Klimpark, de moestuin en rugby. Voor een deel van de gronden zijn we een koopovereenkomst aangegaan. Deze gronden worden eind oktober '24/ november '24 aangekocht. Doel is om hier deel van PARK21 met de recreatieplas, groen, voorzieningen en ontsluiting te realiseren. Dit doen we samen met de (toekomstige) eigenaren EVA Ontwikkel BV en Groenbeheer BV van naastgelegen percelen (11140355). Hiervoor zijn we een intentieovereenkomst aangegaan. September 2024 is krediet vrijgegeven om voor deze locatie de planontwikkeling te starten. Dit krediet is hier nog niet in de cijfers opgenomen, omdat standlijn van het SPI per eind augustus is.

Kansen en risico's

Risico's:
Hogere kosten (Kx, Gx)

Er is een risico op hogere kosten dan geraamd voor de verwerving, inrichting en ontsluiting van het park. De uitvoeringsstrategie voor PARK21 gaat uit van ontwikkeling per deelgebied waarbij geen kosten worden gemaakt hoger dan de beschikbare dekking. Indien de kosten hoger worden geraamd zal meer subsidie of bijdragen van derden worden gezocht of minder parkgebied gerealiseerd worden.

Vertraging in procedures en vergunningen (Kx, Gx)

Er is een risico op vertraging in procedures en vergunningen met als gevolg vertraging in alle deellocaties en extra plankosten. Er is nog geen datum bekend voor behandeling van het bestemmingsplan bij de Raad van State. Hier kunnen we niet in sturen. Wel zetten we in op verkrijgen van extra dekkingsmiddelen.

Nadeelcompensatie (Kx, Gx)

Er is een risico op nadeelcompensatie. We zijn en treden in overleg met de omgeving. Bij ontwikkeling door initiatiefnemers leggen we mogelijke nadeelcompensatie als gevolg van die ontwikkeling door aan de initiatiefnemer.

Lagere/ hogere grondopbrengsten (Kx, Gx)

Tevens is er een risico maar ook kans op lagere dan wel hogere grondopbrengsten van de te realiseren voorzieningen in het park. Mogelijk leiden tenders niet tot passende inschrijvingen. Met initiatiefnemers verkennen we de kansen voor programma en kostenverhaal.

Kansen:

Er is een kans om grond direct op de locatie te verwerken en grond van andere projecten te ontvangen. Dit geeft lagere eenheidsprijzen voor grondwerk, omdat de grond niet van en naar een depot hoeft te worden vervoerd. In de uitwerking van de deelprojecten verkennen we de mogelijkheden voor een neutrale grondbalans of de ontvangst van grond van andere projecten tegen financiële voorwaarden.

Er is een kans op meer inkomsten vanuit onder meer subsidies (onder andere Bossenstrategie, Regiodeal), groencompensatie en vrijwillige bijdragen/donaties. We voeren diverse gesprekken met mogelijke donateurs en doen aanvragen voor nieuwe subsidies, op de langere termijn verwachten we meer gelden via donaties en subsidies te ontvangen.

Nieuwe ontwikkelingen en raakvlakprojecten kunnen leiden tot scopewijzigingen/ aanpassingen voor PARK21 en daarmee gepaard gaande extra kosten.

Mogelijk doen zich meer kansen voor verwerving van grondposities voor, waardoor middelen vastgezet worden in grond en niet besteedbaar zijn voor de ontwikkeling van de deelprojecten. We zetten mede daarom in op realisatie van meer inkomsten uit subsidies, bijdragen en compensaties.

Bij realisatie is er een kans dat aanbestedingsvoordelen worden gehaald, waardoor gelden vrij kunnen vallen. Bij aanbesteding kijken we waar werk met werk kan worden gemaakt.

Gevraagde beslissingen

  1. In te stemmen met de bijstelling van de ramingen volgens onderstaande tabel.

Tabel 12

PARK21

Realisatie t/m 2023

Raming 2024

Raming 2025

Raming 2026

Raming 2027

Raming 2028 e.v.

Totaal

Realisatie 2024

Realisatie % 2024

Realisatie % totaal

(bedragen x € 1.000)

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)

(7=1 t/m 6)

(8)

(9=8/2)

(10= (1+8) /7)

Investering

22.991

7.070

4.082

4.082

4.081

4.082

46.388

1.129

16%

52%

Bijdrage derden

-22.992

-7.097

-2.221

-2.221

-2.221

-2.221

-38.972

-

-

59%

Dekking reserve

-

-

-

-4.800

-327

-324

-5.451

-

-

-

Saldo investering

-0

-27

1.861

-2.939

1.533

1.537

1.965

1.129

Bijstellingen

Investering

-

-4.400

1.100

4.100

-400

-400

-

Bijdrage derden

-

4.427

-1.108

-1.108

-1.106

-1.105

-

Dekking reserve

-

-

-

-

-

-

-

Saldo bijstelling

-

27

-8

2.992

-1.506

-1.505

-

Saldo investering

-0

0

1.853

53

27

32

1.965