Ringdijk en Ringvaart

Algemene informatie

Raadsbesluit

Rv 2017.0011195 / Rv 2017.0025366 /Rv 2018.0030368 / Rv 2018.0070472 / Rv 2021.0002538 / Rv 2022.0000701/ Rv 7735887/ Rv 10164072

Geautoriseerd krediet

€ 6.323.000

Programma

Ruimtelijke ontwikkelingen

Verantwoordelijk portefeuillehouder

Beryl van Straten en Marja Ruigrok

Einddatum project

31-12-2026

Projectomschrijving

We hebben de ambitie om van de Ringdijk en de Ringvaart een veilige en aantrekkelijke voordeur van de Haarlemmermeerpolder te maken. Op 18 mei 2017 heeft de gemeenteraad hiertoe unaniem de Visie Ringdijk en Ringvaart (2017.0011195) vastgesteld. Aanleiding voor het opstellen van de visie was een gezamenlijke brief van zeven dorpsraden, waarin zij aandacht vroegen voor een aantal problemen op en rond de Ringdijk.

Eind 2017 is het uitvoeringsprogramma Ringdijk en Ringvaart van start gegaan om de in de visie opgenomen maatregelen uit te voeren. Het uitvoeringsprogramma is een tijdelijke organisatievorm voor een reeks samenhangende werkzaamheden. Zij leiden tot het realiseren van een uniek doel. Het programma liep aanvankelijk tot 2022 en wordt nu doorgezet tot het eerste kwartaal van 2026, zodat de geplande werkzaamheden kunnen worden afgerond. Tot op heden zijn al op diverse locaties langs de Ringdijk fietsstraten gerealiseerd om de verkeersveiligheid voor de fietsers te verhogen en zijn veel nieuwe steigers gebouwd, rust- en picknickplekken aangelegd en jaagpaden gerealiseerd. Deze voorzieningen dragen bij aan de recreatiemogelijkheden. Op deze wijze werken we samen met direct betrokkenen om de Ringdijk en Ringvaart aantrekkelijker, leefbaarder en (verkeers-) veiliger te maken.

Figuur 15

Actuele ontwikkelingen

De voorbereiding voor de fietsstraat Rijsenhout wordt in het vierde kwartaal van 2024 afgerond. De start van de uitvoering staat gepland vanaf begin 2025, zodat het asfalt aan het eind van het werk in het voorjaar onder goede weersomstandigheden kan worden aangebracht. De uitvoering van de fietsstraat Vijfhuizen staat pas gepland voor 2026 in verband met prioritering van andere projecten in Vijfhuizen en omdat sommige projecten niet gelijktijdig kunnen worden uitgevoerd in verband met de bereikbaarheid. De aanleg van de fietsstraat Zwanenburgerijk zou gecombineerd worden met het groot onderhoud aan de Zwanenburgerdijk. Uit inspecties van het hoogheemraadschap van Rijnland blijkt dat er op korte termijn geen werkzaamheden nodig zijn voor het op hoogte brengen van de dijk. Daarnaast blijkt uit de weginspecties dat op dit traject voorlopig ook geen groot onderhoud nodig is. Hierdoor zien wij geen kansen om op korte termijn via gecombineerde werkzaamheden de Zwanenburgerdijk als fietsstraat in te richten. Het krediet is in het MPI najaar 2023 verhoogd met de aangevraagde subsidie van € 218.000. De subsidie komt nu te vervallen en het krediet wordt weer verlaagd.
Het ontwerp voor het vergroenen van drie keerlussen is gereed en de verwachting is dat deze werkzaamheden dit jaar nog kunnen worden uitgevoerd. In augustus zijn vier verhalenpalen op bijzondere locaties langs de Ringvaart geplaatst, die vertellen over de geschiedenis van de betreffende locatie.

Kansen en risico’s

Risico’s:
Beschikbaar krediet (K1, G1)

Er is € 1 miljoen extra krediet beschikbaar gesteld om nog maar een aantal maatregelen uit het programma te realiseren. Vanuit het programma kunnen we sturen op welke maatregelen we realiseren (naast de aanleg van de fietsstraten Rijsenhout en Vijfhuizen) met bewaking van de bijbehorende ramingen en opdrachten.

Gevraagde beslissingen

  1. In te stemmen met de bijstelling van de ramingen volgens onderstaande tabel;

  2. In te stemmen met een verlaging van het krediet met € 218.000 en een verlaging van de bijbehorende subsidie met € 218.000.

Tabel 22

Ringdijk en Ringvaart

Realisatie t/m 2023

Raming 2024

Raming 2025

Raming 2026

Raming 2027

Raming 2028 e.v.

Totaal

Realisatie 2024

Realisatie % 2024

Realisatie % totaal

(bedragen x € 1.000)

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)

(7=1 t/m 6)

(8)

(9=8/2)

(10= (1+8) /7)

Investering

5.067

1.056

200

-

-

-

6.323

213

20%

84%

Bijdrage derden

-1.021

-409

-

-

-

-

-1.430

-7

2%

72%

Saldo investering

4.047

647

200

-

-

-

4.893

206

Bijstellingen

Investering

-

-757

109

430

-

-

-218

Bijdrage derden

-

410

-192

-

-

-

218

Dekking reserve

-

-

-

-

-

-

-

Saldo bijstelling

-

-347

-83

430

-

-

-

Saldo investering

4.047

300

117

430

-

-

4.893