Sloterbrug
Algemene informatie
Raadsbesluit | Rv 2012.0037724 / Rv 2012.0070647 / Rv 2014.0000880 |
---|---|
Geautoriseerd krediet | € 3.500.000 |
Nog te autoriseren krediet | € 6.376.000 |
Programma | Mobiliteit |
Verantwoordelijk portefeuillehouder | Marja Ruigrok |
Einddatum project | 31-12-2027 |
Projectomschrijving
De gemeenten Haarlemmermeer en Amsterdam willen de verkeersveiligheid en doorstroming van de Sloterbrug tussen Badhoevedorp en Amsterdam verbeteren. De huidige brug is te smal, wordt als verkeersonveilig ervaren en belemmert de verkeersdoorstroming. Beide gemeenten willen door het vernieuwen van de brug de verkeerssituatie op en in de directe nabijheid van de brug verbeteren. Hierdoor wordt het verkeersveiliger voor met name de fietser en de voetganger en verbetert de doorstroming voor de automobilist en het openbaar vervoer.
De afspraken over de vervanging van de Sloterbrug en daarmee samenhangende verkeers- en openbare ruimte maatregelen, alsmede het vastleggen van afspraken over eigendom, beheer en onderhoud van de nieuwe Sloterbrug zijn vastgelegd in de Samenwerkingsovereenkomst Sloterbrug van 17 juli 2018 (2018.0044707).
De gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer dragen ieder 50% van de projectkosten van het project bij, minus de subsidietoekenning van de VRA, onder voorbehoud van goedkeuring door beide gemeenteraden.
In januari 2022 zijn de verantwoordelijke wethouders van de gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer geïnformeerd dat de raming voor het vervangen van de Sloterbrug door een nieuwe bredere brug intussen ruim boven het beschikbare budget uit komt. Beide wethouders hebben aangegeven dit gat vooralsnog niet te kunnen bekostigen en hebben besloten om de besluitvorming over het vervangen van de brug op te schorten en naar goedkopere alternatieven te kijken. Daarbij is het vergroten van de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers nog steeds een uitgangspunt, maar wordt het bevorderen van de doorstroming als uitgangpunt losgelaten. De variantenstudie is uitgegaan van levensduurverlengend onderhoud van de Sloterbrug in combinatie met diverse varianten van een nieuwe smallere brug voor fietsers tot een extra nieuwe smallere brug zodat er een brug per rijrichting komt.

Figuur 11
Actuele ontwikkelingen
In juli 2024 hebben de verantwoordelijke portefeuillehouders van gemeente Haarlemmermeer en Amsterdam in een bestuurlijk overleg, mede op basis van het advies van de begeleidingsgroep met belangrijke stakeholders, ingestemd met de voorkeursvariant. Beide colleges worden begin oktober gevraagd in te stemmen met de keuze van de voorkeursvariant zodat deze nader kan worden uitgewerkt. De voorkeurvariant betreft groot onderhoud uitvoeren aan de Sloterbrug, waardoor de levensduur wordt verlengd en de brug pas over circa 25 jaar vervangen hoeft te worden. Daarnaast worden de kruispunten Langsom – Nieuwemeerdijk en Nieuwemeerdijk – Burgemeester Amersfoordtlaan heringericht om de verkeersveiligheid, met name voor fietsers, te vergroten. Als het voorlopig ontwerp voor de herinrichting van de hierboven genoemde kruispunten gereed is met de bijbehorende kostenraming, zal het resterend benodigde krediet bij de raad worden aangevraagd.
Kansen en risico's
Risico's:
Afwijking van de raming (K2, G2)
Op basis van het schetsontwerp voor de herinrichting is een raming gemaakt. In deze fase wordt gerekend met een risico van 30% dat de raming wordt overschreden (of onderschreden).
De bijdrage van de VRA voor het project biedt een goede kans om het project binnen de beschikbare budgetten uit te voeren. Uiteraard moet er in deze tijd rekening worden gehouden met de mogelijkheid dat de aanbestedingsresultaten tegen vallen door krapte op de markt en kostenstijgingen.
De werkzaamheden zullen grote impact hebben op de bereikbaarheid en doorstroming ter plekke. Dit wordt afgestemd binnen het reguliere bereikbaarheidsoverleg met gemeente Amsterdam waar de planning van alle grote projecten in Amsterdam worden besproken.
Gevraagde beslissingen
In te stemmen met de bijstelling van de ramingen volgens onderstaande tabel.
Tabel 16
Sloterbrug | Realisatie t/m 2023 | Raming 2024 | Raming 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 e.v. | Totaal | Realisatie 2024 | Realisatie % 2024 | Realisatie % totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | (1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7=1 t/m 6) | (8) | (9=8/2) | (10= (1+8) /7) |
Investering | 1.197 | 240 | 250 | 5.455 | 2.735 | - | 9.876 | 52 | 22% | 13% |
Bijdrage derden | -224 | -94 | -125 | -4.589 | -1.368 | - | -6.400 | - | - | 4% |
Dekking reserve | - | - | - | - | -3.100 | - | -3.100 | - | - | - |
Saldo investering | 973 | 146 | 125 | 866 | -1.733 | - | 376 | 52 |
Bijstellingen | ||||||||||
Investering | - | -140 | - | 70 | 70 | - | - | |||
Bijdrage derden | - | 44 | - | 26 | -70 | - | - | |||
Dekking reserve | - | - | - | - | - | - | - | |||
Saldo bijstelling | - | -96 | - | 96 | - | - | - |
Saldo investering | 973 | 50 | 125 | 962 | -1.733 | - | 376 |