Uitvoeringsprogramma Mobiliteit (UPM)

Algemene informatie

Raadsbesluit

Rv 2020.0000840 / Rv 2021.0000843 /Rv 2022.0001024/Rv 10178865/ Rv 10994251

Geautoriseerd krediet

€ 15.975.000 restantkrediet Deltaplan bereikbaarheid + nieuwe projecten UPM € 1.740.000+
€ 12.000.000 coalitieakkoord Toekomstbestendig groeien 2022-2026 - € 1.771.000 bijdrage aan andere mobiliteitsprojecten+ €3.536.000 bijdragen derden + € 3.185.000 onttrekking RIH

Nog te autoriseren krediet

€ 4.000.000

Programma

Mobiliteit

Verantwoordelijk portefeuillehouder

Marja Ruigrok

Einddatum project

Nog geen einddatum bekend

Projectomschrijving

Jaarlijks wordt een Uitvoeringsprogramma Mobiliteit (UPM) vastgesteld waarin de maatregelen staan die uitgevoerd worden om de doelen van de Mobiliteitsvisie Haarlemmermeer (2018.0065348) te bereiken. De Investeringsagenda Mobiliteit 2024-2027 (7644588) geeft het kader voor de uit te voeren maatregelen van de komende jaren. We maken daarbij onderscheid naar vijf thema’s:

  • Wonen

  • Verkeersveiligheid

  • (Fiets)netwerken op orde

  • Duurzame en slimme mobiliteit

  • Vergroten leefbaarheid

De mobiliteitsvisie en de investeringsagenda kennen de volgende ambities:

  • vrijheid van bewegen en vrijheid om een vervoermiddel te kiezen;

  • ruimte voor innovatie voor het ‘nieuwe bewegen’;

  • een efficiënt en flexibel mobiliteitssysteem: klaar voor de toekomst;

  • bestaande knelpunten in het netwerk oplost;

  • mobiliteit met oog voor de leefomgeving;

  • veilig bewegen;

  • evenwichtige ontwikkeling op de juiste plek, met de juiste functies. Elk knooppunt zijn eigen kleur;

  • mobiliteit in Haarlemmermeer een gedeeld belang van gemeente, regio, Rijk en het bedrijfsleven;

  • faciliteren van schone en stille mobiliteit.

De gemeente heeft een uitdagende opgave ten aanzien van verkeer en vervoer. Het aantal inwoners groeit en de druk op het mobiliteitssysteem neemt toe. Tegelijk is de woningbouwambitie groot. Om prettig te kunnen blijven bewegen is een aanzienlijke bereikbaarheidsinvestering nodig. De Uitvoeringsprogramma’s Mobiliteit 2020/2021 (2020.0000840), 2022 (2021.0000843), 2023 (2022.0000701), 2024 (10178865) en 2025 (10994251) zijn op basis van de investeringsagenda opgesteld en geven aan welke concrete maatregelen we gaan nemen.

Actuele ontwikkelingen

Het project Afwaarderen Hoofdweg bij Lijnden is gerealiseerd. De middelen die daarvoor gereserveerd waren zullen geherprioriteerd worden bij het UPM 2026.

Om de verkeersleefbaarheid in Beinsdorp en Zwaanshoek te vergroten is besloten zogenaamde flankerende maatregelen te treffen. Voor het uitwerken van deze maatregelen is er een intensief overleg met de bewoners. Bewoners van Beinsdorp hebben reeds gekozen voor bloembakken in Beinsdorp die via nudging de snelheid door het dorp zullen verlagen doordat de verblijfsfunctie nadrukkelijker bij automobilisten naar voren komt. De overige plannen worden nu uitgewerkt en worden volgend jaar uitgevoerd. Het overleg met de bewoners heeft langer geduurd dan gepland.

Begin dit jaar heeft de gemeenteraad het Fietsplan Haarlemmermeer (10833380) vastgesteld. Door capaciteitsgebrek is het niet gelukt de vastgestelde maatregelen ook tot uitvoer te brengen. In het laatste kwartaal van 2024 wordt dit probleem opgelost, waardoor de verwachting is dat de maatregelen in 2025 kunnen worden gerealiseerd.

De provincie Noord-Holland is in 2023 gestart met het onderhoud aan de Cruquiusbrug, waarbij ook de fietsverbinding onder de brug wordt gerealiseerd. In 2025 worden de werkzaamheden afgerond en zal de fietsverbinding aan ons overgedragen worden.

Voor de ontsluiting van Wickevoort zal het kruispunt N201/Spieringweg worden aangepast. Doordat de werkzaamheden aan de Cruquiusbrug later zijn gestart moet echter ook het werk aan deze kruising worden uitgesteld, om de bereikbaarheid van het gebied tijdens de verschillende werkzaamheden te kunnen waarborgen.

Het voorbereiden van de uitbreiding van het fietsparkeren bij station Halfweg-Zwanenburg is in voorbereiding, maar de uitvoering zal doorschuiven naar 2025. De voorbereiding bleek ingewikkelder dan verwacht door de beperkte beschikbare ruimte, de aanvullende kosten en afspraken over verantwoordelijkheidsverdeling.

Sinds de coronacrisis wordt er meer thuis gewerkt. Daarom hebben we even pas op de plaats gemaakt met de uitbreiding van de P+R Nieuw Vennep. Op basis van de huidige bezetting en vooruitkijkend naar de geplande woningbouw in Lisserbroek en de diverse woningbouwlocaties in Nieuw-Vennep zijn we tot de conclusie gekomen dat uitbreiding nog steeds nodig is. Daarbij onderzoeken we nu verschillende varianten.

Er zijn echter ook projecten waar we merken dat de meer tempo kunnen maken dan verwacht. Bij de doorfietsroute in Hoofddorp PARK21 – Lincolnpark – Graan voor Visch – Centrum en Station is meer voortgang behaald en worden meerdere varianten onderzocht. Dit geldt ook voor het project HOV Zuidwest. Bij dit laatste project werken we samen met de provincie Noord-Holland en de Vervoerregio Amsterdam.

Vanuit het UPM zijn kredieten beschikbaar gesteld voor verkeersveiligheidsmaatregelen die worden uitgevoerd in combinatie met vervangingsprojecten van de verhardingen. Het gaat om het aanpassen van de infrastructuur in verband met de verkeersveiligheid, het inrichten van wegen als 30 kilometer per uur zone en de aanleg van drempels. De kredieten zijn ingedeeld in jaarschijven. De volgende projecten zijn in uitvoering of worden gestart in 2024: Leidsemeerstraat (Buitenkaag), Roosduinenpad (Hoofddorp), Dr. Heijepad (Abbenes), Boetelerveld e.o (Nieuw-Vennep) en Lageweg (Spaarndam). Nog niet alle projecten van de jaarschijf 2024 kunnen dit jaar worden uitgevoerd. Als gevolg van prioritering bij de voorbereiding op basis van bereikbaarheid, afstemming op werken van derden zoals nutsbedrijven én door gebrek aan personele capaciteit verschuiven enkele projecten deels of geheel naar 2025 zoals Paxlaan voet- en fietspad (tussen Gandhistraat-Steve Bikostraat), Söderblomstraat in Hoofddorp, Zijkanaal C weg 30 kilometer zone (Spaarndam restant), Maria Margaretalaan (Abbenes) en de Hoofdweg Westzijde (tussen Maria Tesselschadestraat en Henriëtte Roland Holststraat) (Hoofddorp).

UPM 2025

Op 18 juli 2024 heeft de raad besloten het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2025 vast te stellen (10994251). In het voorstel was opgenomen het krediet van € 5,407 miljoen, waarvan € 2,884 miljoen gedekt door bijdragen van derden, te autoriseren bij de vaststelling van de Programmabegroting 2025-2028. Het krediet is nog niet opgenomen in de Programmabegroting 2025-2028, voorgesteld wordt het krediet door middel van dit SPI te autoriseren en vrij te geven in 2025.

Kansen en risico’s

Er lopen veel gebiedsontwikkelingen binnen de gemeente. Bij deze ontwikkelingen is de ontsluiting van groot belang. Hier is aandacht voor. Al deze ontwikkelingen samen geven ook een druk op het bestaande gebied, echter in het bestaande gebied is niet altijd draagvlak en begrip voor de benodigde maatregelen en (tijdelijke overlast.

De grote hoeveelheid projecten zorgt er ook voor dat de schaarse beschikbare capaciteit bij ons en onze partners moet worden verdeeld. Er is niet altijd voldoende capaciteit beschikbaar.

Wanneer projecten vertragen worden de beschikbare bedragen doorgeschoven naar volgende jaren of geherprioriteerd. Wanneer dit gebeurt zien we echter ook dat de kosten toenemen, waar niet altijd rekening mee is gehouden. Als de extra kosten niet gedekt zijn dan moeten er keuzes binnen een project gemaakt worden of er moet extra krediet aangevraagd worden.

Gevraagde beslissingen

  1. Voor het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit 2025 een krediet € 5.306.700, waarvan € 2.884.000 gedekt door bijdragen van derden, te autoriseren en hiervan € 3.855.700 vrij te geven in 2025;

  2. Het krediet voor de Weg om de Zuid op te nemen in een apart hoofdstuk in het SPI (€ 9.240.000 restantkrediet Deltaplan, € 1.682.000 bijdrage derden en € 635.000 indexatie);

  3. Het krediet van de aansluiting A4-oost (Tijmweg) toe te voegen aan het krediet voor Weg om de Zuid (€ 2.925.000);

  4. In te stemmen met de bijstelling van de ramingen volgens onderstaande tabel.

Tabel 17

Uitvoeringsprogramma Mobiliteit (UPM)

Realisatie t/m 2023

Raming 2024

Raming 2025

Raming 2026

Raming 2027

Raming 2028 e.v.

Totaal

Realisatie 2024

Realisatie % 2024

Realisatie % totaal

(bedragen x € 1.000)

(1)

(2)

(3)

(4)

(5)

(6)

(7=1 t/m 6)

(8)

(9=8/2)

(10= (1+8) /7)

Investering

8.950

7.281

11.665

6.769

-

-

34.665

1.010

14%

29%

Bijdrage derden

-1.448

-1.788

-300

-

-

-

-3.536

-

-

41%

Dekking reserve

-

-1.643

-4.160

-

-

-

-5.803

-

-

-

Saldo investering

7.503

3.849

7.205

6.769

-

-

25.326

1.010

Bijstellingen

Investering

-

-3.859

-2.294

3.243

-

-

-2.909

Bijdrage derden

-

-

-

-

-

-

-

Dekking reserve

-

300

2.625

-

-

-

2.925

Saldo bijstelling

-

-3.559

332

3.243

-

-

16

Saldo investering

7.503

291

7.537

10.012

-

-

25.342