Weg om de Zuid
Algemene informatie
Raadsbesluit | RV 2021.0002004/ RV 11048351 |
---|---|
Geautoriseerd krediet | € 9.240.000 restantkrediet Deltaplan + € 1.682.000 bijdragen derden + € 635.000 indexering |
Programma | Mobiliteit |
Verantwoordelijk portefeuillehouder | Marja Ruigrok |
Einddatum project |

Projectomschrijving
We gaan de doorstroming en capaciteit van de Nieuwe Bennebroekerweg op orde krijgen zodat de nog te ontwikkelen woningbouw (met name binnen het stadscentrum, Hyde Park en Spoorzone in Hoofddorp) en bedrijvigheid goed ontsloten worden en ook bestaand verkeer gebruik kan blijven maken van deze belangrijke route. Zonder de Weg om de Zuid (de opwaardering van de Nieuwe Bennebroekerweg) is de woningbouw niet mogelijk. De Weg om de Zuid draagt bij aan een toekomstbestendige, bewoonbare en bereikbare metropoolregio Amsterdam. Dit leidt tot de volgende twee hoofddoelstellingen:
het faciliteren van de ruimtelijk-economische activiteiten en ontwikkelingen door het verbeteren van de bereikbaarheid van Haarlemmermeer;
het verminderen van de verkeershinder (geluid, uitstoot en verkeersonveiligheid) in de leefomgeving.
Actuele ontwikkelingen
Actualisatie verkeerscijfers
De verkeerscijfers zijn op basis van de nieuwe informatie uit het vastgestelde Verkeersstructuurplan Hoofddorp 2040 (7563505) geactualiseerd en geven nieuwe inzichten voor de benodigde opwaardering van de Nieuwe Bennebroekerweg om doorstroming te blijven faciliteren. Richting 2040 is er sprake van flinke verkeerstoenames, zowel door autonome groei als ten gevolge van planontwikkelingen. Dit betekent dat zonder de Weg om de Zuid in 2040 de doorstroming verder verslechtert, met name aan de oostzijde tussen de Nelson Mandeladreef en Rijnlanderweg en ter hoogte van het spoorviaduct. De verkeersintensiteit wordt hier zo hoog dat dit zorgt voor filevorming. Dit heeft geleid tot optimalisaties voor het voorkeursalternatief.
Vaststelling geoptimaliseerd voorkeursalternatief Weg om de Zuid
Op 18 juli 2024 heeft de raad het geoptimaliseerde voorkeursalternatief voor de Weg om de Zuid vastgesteld (11048351) en de gereserveerde € 2,9 miljoen voor de oostelijke ontsluiting op de A4 bij Rijsenhout uit het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit toegekend aan project Weg om de Zuid.
Kansen en risico’s
Risico’s:
HSL-viaduct en Schiphollijn-viaduct
Uit voorbereidend onderzoek naar de gevolgen voor beide viaducten (IV-Infra) blijkt dat door het toevoegen van extra rijstroken de kans zeer groot is dat de oplegberekeningen en de constructieberekeningen van de beide spoorwegviaducten opnieuw uitgevoerd moeten worden. Dit zijn complexe berekeningen waarvan op dit moment nog niet duidelijk is of de uitkomst leidt tot technische onmogelijkheden om de rijstroken toe te voegen. Vooralsnog zijn er voor nu grove berekeningen uitgevoerd, waaruit blijkt dat er geen onmogelijkheden zijn. Als het ontwerp verder wordt uitgewerkt worden de detailberekeningen gemaakt. De detailberekeningen die in een later stadium van het project worden uitgevoerd, zouden ertoe kunnen leiden, dat het toevoegen van extra rijstroken toch niet op kan worden uitgevoerd. Daarnaast brengen de recente ontwikkelingen met betrekking tot het HSL-viaduct (horizontale zijwaartse stabiliteitsproblemen) grote onzekerheid over mogelijke aanpassingen aan het HSL-viaduct. Dit kan mogelijk resulteren in versterkingsmaatregelen waardoor er geen ruimte meer ontstaat voor het toevoegen van extra rijstroken. Door deze ontwikkelingen is de kans zeer klein dat het VKA van januari 2022 alsnog uitgevoerd zou kunnen worden. Dit onder andere vanwege de grote impact van het verplaatsen van het water wat hier toen nog een uitgangspunt was. ProRail is zich bewust van de interactie van beide projecten en denkt actief mee aan oplossingen.
Beroepsprocedures en het niet minnelijk verkrijgen van gronden
Bij grote infrastructurele projecten met een grote ruimtelijke impact is ondanks een uitgebreid omgevingsmanagement, de kans op bezwaren zeer reëel met potentieel grote effecten op de planning. Ook het verkrijgen van gronden kan leiden tot lange juridische procedures. Door goed met de omgeving in gesprek te gaan proberen we deze risico’s zoveel mogelijk te minimaliseren.
Wijzigingen wetgeving (onder andere Stikstof)
Vanwege de doorlooptijd in combinatie met veranderende wetgeving ten aanzien van onder andere stikstof kunnen er gevolgen optreden die effect hebben op de planning en haalbaarheid van het project. Vooraf zijn deze moeilijk in te schatten.
Kostenoverschrijding
In de kostenraming is een risicoreservering opgenomen van 27,5% van de benoemde kosten. Dit wordt gezien als een passend percentage voor de huidige projectfase. Eventuele verhogingen van de kosten die optreden omdat bepaalde risico’s zich voordoen, worden hiermee gedekt. Door deze conservatieve raming wordt kostenoverschrijding beperkt. Een specificatie van de risicoreservering volgt zodra het risicomanagement goed is ingeregeld en er een actueel en gekwantificeerd risicoregister is opgesteld.
Het niet voldoen aan subsidievoorwaarden
Aan de subsidie ‘specifieke uitkeringen voor mobiliteitsmaatregelen (Tijdelijke regeling specifieke uitkering mobiliteitspakketten ten behoeve van woningbouw)’ worden naast het tijdig realiseren van de infrastructurele maatregelen ook aanvullende eisen gesteld. De belangrijkste daarvan is het realiseren van woningen. Het niet tijdig realiseren van deze woningen kan leiden tot een gedeeltelijke terugbetaling van de subsidie door ons. Er ontstaat dan een gat in de dekking van het project. Als sturing hierop zullen versnellingsmaatregelen getroffen moeten worden voor de woningbouw en kan in contact worden getreden met het ministerie voor het verruimen van de subsidievoorwaarden. Vele gemeenten die gebruik maken van deze regeling voorzien dit risico, daarom slaan gemeenten onderling de handen ineen om zo het risico te elimineren of zo veel mogelijk te verkleinen.
Kansen:
De verbeterde Nieuwe Bennebroekerweg biedt een oplossing voor de toenemende verkeersdrukte aan de zuidzijde van Hoofddorp en maakt de komst van nieuwe woningen in de gemeente mogelijk.
Gevraagde beslissingen
Het krediet te verhogen met de bijdrage van € 208.700 van de provincie Noord-Holland en de Vervoerregio Amsterdam;
Het krediet van de aansluiting A4-oost (Tijmweg) toe te voegen aan het krediet voor Weg om de Zuid (€ 2.925.000);
In te stemmen met de bijstelling van de raming volgens onderstaande tabel.
Tabel 20
Weg om de Zuid | Realisatie t/m 2023 | Raming 2024 | Raming 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 | Raming 2028 e.v. | Totaal | Realisatie 2024 | Realisatie % 2024 | Realisatie % totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | (1) | (2) | (3) | (4) | (5) | (6) | (7=1 t/m 6) | (8) | (9=8/2) | (10= (1+8) /7) |
Investering | 1.492 | 8.646 | 800 | 635 | - | - | 11.574 | 1.446 | 17% | 25% |
Bijdrage derden | -459 | -1.223 | - | - | - | - | -1.682 | -519 | 42% | 58% |
Dekking reserve | - | -8.440 | -800 | - | - | - | -9.240 | - | - | - |
Saldo investering | 1.033 | -1.016 | - | 635 | - | - | 652 | 927 |
Bijstellingen | ||||||||||
Investering | - | -6.846 | 9.755 | - | - | - | 2.909 | |||
Bijdrage derden | - | - | - | - | - | - | - | |||
Dekking reserve | - | 8.440 | -11.365 | - | - | - | -2.925 | |||
Saldo bijstelling | - | 1.594 | -1.610 | - | - | - | -16 |
Saldo investering | 1.033 | 577 | -1.610 | 635 | - | - | 635 |